?>

Jongerenwerkers van Jeugd-Punt gaan online

Wil je jongeren bereiken? Dan moet je zijn waar zij zijn: op social media! Om de digitale wereld meer te gaan benutten, volgden jongerenwerkers van Jeugd-Punt een training over online jongerenwerk. De 21-jarige YouTuber en freerunner Rutger Schipper uit Zeist leerde hen de fijne kneepjes van het vak.

De meeste jongeren zitten minstens vijf uur per dag op hun smartphone. En verreweg de meeste van die tijd besteden ze op social media. Daar liggen dus prachtige kansen om jongeren te bereiken. “Wij willen zijn waar jongeren zijn”, vertelt jongerenwerker Jiska van Jeugd-Punt. “Dus ook online. Alleen zijn we als jongerenwerkers niet allemaal even vaardig op social media-gebied. Daarom besloten we een training te volgen.” Als Jeugd-Punt vinden we het belangrijk ‘thuis’ te zijn op social media-kanalen zoals TikTok, omdat dit voor ons een belangrijke manier is om contact te leggen met veel jongeren, te zien wat er leeft en daarop in te haken. Daarbij willen we online meer zichtbaar zijn en jongeren ook op social media met bijvoorbeeld voorlichtingsfilmpjes bewustmaken van dingen die spelen en thema’s die hen raken, zoals mantelzorgen, drugs en alcohol, vriendschap of ramadan. Als derde bieden social mediakanalen een mooie kans om jongeren te informeren over wat Jeugd-Punt te bieden heeft in hun wijk en in het jongerencentrum.

Tips en tricks
Rutger Schipper, bekende TikTokker uit Zeist, leerde de jongerenwerkers in een boeiende training meer over de kracht van online aanwezigheid. Jiska trekt vanuit vrijwilligerswerk al sinds zijn twaalfde met Rutger op. “Ik heb hem zien opgroeien en ontwikkelen en bekendheid zien krijgen als TikTokker. Daarom dacht ik gelijk aan hem.” Als ervaren vlogger deelde Rutger nuttige tips en tricks. Hij vertelt: “Waar zijn jongeren online vooral te vinden, hoe zorg je dat je daar ook bent en wat is je boodschap? Daar deelde ik inzichten over en hebben we samen over gediscussieerd.” Vervolgens gaf Rutger tips voor een goede post of vlog. “Zoals: zorg dat je snel tot de kern komt, houdt het kort en krachtig en spreek de jongere direct aan.” Rutger benadrukte in de training ook dat het belangrijk is als jongerenwerker je eigen manier te vinden. “Vind je het helemaal niets om voor de camera te staan? Doe het dan ook niet, want dat ongemak is voelbaar. Zoek een andere creatieve oplossing, bijvoorbeeld door met een voice-over te werken.”

Zelf aan de slag
Jongerenwerkers gingen vervolgens in groepjes aan de slag met een opdracht: het promoten van een sportactiviteit op TikTok. “De onlinevaardigheid van de jongerenwerkers was onderling erg verschillend, maar ze namen elkaar op sleeptouw en uiteindelijk zijn er hele leuke posts gemaakt”, vetelt Rutger. “Hun enthousiasme was tof om te zien.” Terwijl de helft van de jongerenwerkers met de posts bezig was, kwam de andere helft op een andere manier in beweging. Namelijk door te freerunnen! “Even lekker zelf in beweging komen, dat is een fijne afwisseling in zo’n workshop. Daarbij is freerunnen niet alleen helemaal mijn ding, maar ook enorm in opmars onder jongeren overal. Ik vond het leuk jongerenwerkers deze nieuwe sport zelf te laten ervaren.”

Rutgers verhaal
Tijdens de trainingsmiddag deelde Rutger ook zijn eigen verhaal. Toen hij 15 was, ontdekte hij het freerunnen en begon hij samen met vrienden een YouTube-kanaal onder de naam Team Tantum. “We waren het eerste YouTube-kanaal dat iets met freerunnen deed en algauw hadden we duizenden abonnees. Tantum werd hét freerun-merk in Nederland. Ik heb dat merk gebruikt om een freerunschool te starten. Tantum Freerunning zit inmiddels in tien plaatsen en we geven wekelijks ruim 800 kinderen freerun-les. Dat succes hebben we echt te danken aan de kracht van social media: zonder die online kanalen hadden we nooit zoveel kinderen kunnen bereiken.” Rutger leerde gaandeweg wat wel en niet werkt. “De lessen die ik daarin heb geleerd, deel ik graag met anderen.”

En nu verder
Jeugd-Punt ging aan het eind van de middag geïnspireerd naar huis. “Rutger heeft echt laten zien wat er kan gebeuren als je jezelf als jongerenwerker of organisatie online goed neerzet”, vertelt Jiska. “En hoe je jongeren online naar je toetrekt. Het was waardevol daar zelf mee te oefenen. Nu is het aan ons als team elkaar hierin te blijven uitdagen en helpen.”